FAQ Studieboeken

Veelgestelde vragen

V: Ik heb een vraag over mijn bestelling. Waar kan ik terecht?

A: Lees eerst even de vragen en antwoorden hieronder door. Als je vraag daarmee niet beantwoord is, kun je hem via email stellen aan helpdesk@athenaeum.nl, of telefonisch via 020 530 17 47.

V: Ik kan mijn boekenlijst niet vinden. Wat is er aan de hand?

A: Voor het samenstellen en plaatsen van de lijsten zijn wij afhankelijk van de informatie die wij krijgen van de opleidingen. Zodra wij van je opleiding een literatuurlijst ontvangen, controleren en publiceren wij die. Staat een boekenlijst nog niet online, dan is de benodigde informatie nog niet bekend of volledig. Kijk op een later tijdstip nog eens.

V: Ik mis vakken in de boekenlijst. Wat betekent dit?

A: Dit betekent dat er voor dit vak geen boeken worden voorgeschreven (of boeken die pas in de loop van het studiejaar beschikbaar komen). Met de boekenlijst zoals die er nu staat heb je alle leverbare titels die je voor het begin van je studie(jaar) nodig hebt.

V: Heb ik alle boeken nodig die op de lijst staan?

A: Ja. Tenzij bij een titel staat vermeld dat deze wordt aanbevolen. Dan is de keuze aan jou.

V: Moet ik alle boeken tegelijkertijd aanschaffen?

A: Nee dat hoeft niet, maar de opleidingen bevelen het wel aan zodat je bij aanvang van de colleges een goede start kunt maken.

V: Hoe zit het met de blokken en semesters?

A: Semester 1 (oftewel HvA-blokken 1 en 2; en UvA-blokken 1 t/m 3) begint in september en loopt door tot februari; die titels heb je dus snel na aanvang van je studie nodig. We publiceren de HvA-lijsten begin juli en de UvA-lijsten begin augustus. Semester 2 (oftewel HvA-blokken 3 en 4; en UvA-blokken 4 t/m 6) begint in februari en loopt tot aan de zomervakantie; die titels zijn in de loop van december via onze website te bestellen.

V: Ik heb mijn lijst geselecteerd, en dezelfde titel komt meerdere malen voor. Wat nu?

A: Een titel kan meerdere keren op een lijst voorkomen omdat die gebruikt wordt bij meerdere vakken. Als je bij het bestellen 'Selecteer alle verplichte boeken' aanvinkt worden alle verplicht voorgeschreven boeken geselecteerd en wordt van iedere titel niet meer dan één exemplaar aan je winkelwagentje toegevoegd.

V: Hoe ontvang ik de studieboekenkorting?

A: Athenaeum Boekhandel geeft studenten, ingeschreven aan een door de overheid bekostigde instelling van Hoger Onderwijs, 5% korting bij gelijktijdige aanschaf voor eigen gebruik van minimaal twee verschillende voorgeschreven of aanbevolen Nederlandstalige studieboeken. Deze korting ontvang je door bij het bestellen met een vinkje te verklaren dat je inderdaad recht op deze korting hebt. Bij niet-Nederlandstalige studieboeken maakt het niet uit of je er een of meer aanschaft; daar geven wij altijd 5% korting.

V: Ik ben vergeten te verklaren dat ik recht heb op studentenkorting. Hoe krijg ik die alsnog?

A: Download ons kortingsformulier en stuur het ons met de verzochte bijlagen toe. Als je inderdaad recht op studentenkorting hebt, storten we het betreffende kortingsbedrag terug.

V: Hoeveel bedragen de verzendkosten voor mijn boekenpakket?

A1 (HvA): Dat hangt af van de grootte van je bestelling. Het gaat om de kosten voor porto én handling. Wij brengen de volgende kosten in rekening:

  • € 2,50 voor pakketten met een waarde tot € 49,99,-.
  • € 5,00 voor pakketten met een waarde tussen de € 50,- en € 199,99.
  • € 7,50 voor pakketten met een waarde tussen de € 200,- en € 499,99
  • € 9,95 voor pakketten met een waarde boven de € 500,-.

A2 (UvA): de verzendkosten en overige voorwaarden zijn zoals hier vermeld.

V: Hoe kan ik betalen?

A: Online via Ideal, met een creditcard (Mastercard en Visa), PayPal, en met boekenbonnen.

V: Kan ik in termijnen betalen?

A: Nee, hoewel betaling met creditcard een zekere spreiding van de betaling natuurlijk wel mogelijk maakt.

V: Ik heb tijdens de zomer via de pakkettenservice een verkeerd boek besteld. Wat nu?

A: Tenzij je ons op tijd voor verzending al liet weten het boek bij nader inzien niet nodig te hebben, heb je het gewoon met je andere boeken ontvangen. In dat geval bieden we je de mogelijkheid het tot 1 oktober a.s., met aankoopbewijs (kassabon of factuur), terug te sturen. Als het boek nog in nieuwstaat is, nemen wij het terug en storten het aankoopbedrag terug. Buiten de zomervakantie gelden onze gebruikelijke voorwaarden.

V: Mijn werkgever betaalt mijn studiekosten. Hoe regel ik dat?

A: Wij hebben een schriftelijk bewijs nodig van de werkgever dat hij de kosten zal betalen. Dit gaat het snelst door een gescande verklaring te sturen naar helpdesk@athenaeum.nl (of per fax (020 638 49 01)). Vervolgens sturen wij de factuur naar de werkgever. Zodra de betaling binnen is zoeken wij contact om de afspraken over bestelling en levering rond te maken.

V: Verkoopt Athenaeum tweedehands boeken?

A: Nee.

V: Koopt Athenaeum tweedehands boeken in?

A: Nee.

 

Naar boven

Frequently asked questions

Q: I have a question about my order. How can I contact you?

A: If you cannot find the answer to your question below, please send us an email at helpdesk@athenaeum.nl or reach us at 020 530 17 47 (during office hours).

Q: I cannot find the book list for my program. What should I do?

A: We compile our lists in collaboration with your program. If your list is not available on our website this either means that we have not yet received enough information from your program, or are still verifying that all the books on the list are in fact available for ordering. We check and publish lists within days of their definitive approval by their program. Please come back and try again later.

Q: Some of my courses are not on the reading list. What does this mean?

A: This means that you do not require any books for this course (or that the books for this course will become available later in the year). The current reading list contains all the titles you will need to start your year.

Q: Do I need all the books on the reading list?

A: Yes, unless we explicitly mention that the book is a recommended title. In that case it is up to you to purchase the book or not.

Q: Do I need to buy all books at once?

A: You do not have to buy all books at once, but your program does recommend it. Having all your textbooks in possession at the beginning of the semester makes it easier to make a good start.

Q: When can I order my books for a new term or semester?

A: The first semester (i.e. terms 1 and 2 at the Amsterdam University of Applied Sciences, terms 1 through 3 at the UvA) starts in September and runs till February. This means you will require the relevant textbooks soon after the start of the school year. We usually make these available for ordering at the beginning of July (Amsterdam University of Applied Sciences) and August (UvA). The second semester (i.e. terms 3 and 4 at the HvA, terms 4 through 6 at UvA) starts in February and runs till the summer holiday. We make the titles for that semester available for ordering in the course of December.

Q: I selected the books on my reading list, but because one title appears more than once. Does that mean I will receive more than one copy of this book. How does this work?

A: Sometimes you need one and the same textbook for several courses. If you choose “select entire list” doubles will be filtered out automatically and only one copy of each title will be added to your cart.

Q: I understand that, because I am a student, I am eligible for a student discount. How does this work?

A: Athenaeum Booksellers offers students enrolled at a government-recognized university or school a 5% discount. You get this discount by declaring that you are indeed eligible for it (tick the relevant box before confirming your order).

Q: I forgot to declare that I am eligible for student discount. How do I get it retroactively?

A: Download our discount form and send it to us with the necessary attachments. If you are indeed eligible, we will reimburse you for the discount.

Q: How much does it cost to have my books shipped to me?

A1 (Applied Sciences): This depends on the size of your order. Your contribution to handling and postage will be:

  • € 2,50 for parcels with a value of up to € 49,99,-.
  • € 5,00 for parcels with a value between € 50,- and € 199,99.
  • € 7,50 for parcels with a value between € 200,- and € 499,99.
  • € 9,95 for parcels with a value over € 500,-.

A2 (Academic): please see our general conditions and handling&shipping costs here.

Q: How do I pay?

A: Online your options are iDeal, Mastercard/Visa, PayPal, and book vouchers.

Q: Can I pay in instalments?

A: No, although paying by credit card does imply a certain degree of payment in instalments.

Q: Over the summer, I ordered a book it turns out I don’t need. What do I do now?

A: If you did not let us know beforehand you will not need a book you ordered, you will have received it along with the other titles. If this is the case, we are pleased to offer you an extension on our returns policy, allowing you to send it back to us before this October 1. Please include proof of purchase (a receipt or invoice) and make sure that the book is in pristine condition. If that is indeed the case, we will accept the book(s) and reimburse you electronically for the purchased amount. Please note that this return policy only applies to textbooks ordered during the summer holiday. Beyond that our regular returns policy applies.

Q: My employer covers the expenses I make for my studies. Can you arrange for an invoice for my textbooks to be sent to him/her directly?

A: We can, but we do need a written declaration from your employer that he will cover these expenses. This declaration can be faxed to us at 020 638 49 01, or scanned and emailed to helpdesk@athenaeum.nl. Upon receival, we will invoice your employer. As soon we have taken payment of the amount due, we will contact you to discuss your order and its delivery.

Q: Does Athenaeum sell second hand books?

A: No.

Q: Does Athenaeum buy second hand books?

V: No.

To the top of the page

MINDBOOKSATH : athenaeum