Bij de kassa

De mensengenezer (ECI Literatuurprijs 2017)

De mensengenezer

Koen Peeters

Was Hermans' correspondentie met Reve vooral literair, met de bètawetenschappelijk geschoolde Kousbroek kon hij ook zijn belangstelling voor wetenschap, techniek en logica luchten. De schrijvers deelden een hevige en jongensachtige interesse voor al het machinale. Ze schreven elkaar geestdriftig over stereoscopische negatieven, gomdruktechniek, schrijfmachines, radiotoestellen, klokken en automobielen. Gezamenlijk – zo was het plan – zouden ze een manifest publiceren over de verwerpelijke trend
€ 19,99

Zuivering

Zuivering

Tom Lanoye

Gideon Rottier is een einzelgänger met een spraakgebrek en een uitzonderlijk beroep. Hij maakt huizen schoon na brand, overstroming of zelfmoord.Zijn nieuwe collega, een vluchteling genaamd Youssef, redt hem het leven. In ruil belooft Gideon de zorg op zich te nemen voor Youssefs gezin, in een wereld die met de dag vijandiger en gewelddadiger lijkt te worden.Zuivering is een Lanoye pur sang: virtuoos van taal en bevolkt met onvergetelijke personages die elkaar bekampen en beminnen, tegen de acht
€ 24,99

Wat op het spel staat

Wat op het spel staat

Philipp Blom

Wat als een historica over vijftig jaar terugkijkt naar het begin van de 21ste eeuw? Zij zal versteld staan dat wij – verblind door onze dagelijkse beslommeringen en ons kortetermijnperspectief? – de twee grootste bedreigingen die homo sapiens te wachten stonden niet zagen: een wereldomvattende klimaatcrisis met alle gevolgen van dien, en de digitalisering van arbeid die leidde tot massawerkloosheid en een algeheel verlies van zin en betekenisgeving. In Wat er op het spel staat analysee
€ 19,99

De zwembadpas

De zwembadpas

Theo Thijssen

Zeg je Theo Thijssen, dan zeg je Kees de jongen. Maar hij schreef uiteraard veel meer, van dezelfde hoge kwaliteit, zo'n 2500 pagina's in zijn Verzameld werk. Als onderwijzer publiceerde hij zijn eerste artikelen, verzen en literaire schetsjes in Baknieuws, een maandblad voor kwekelingen. En ook bijvoorbeeld zijn romans Kees de jongen, Schoolland, De gelukkige klas en Het grijze kind verschenen eerst in tijdschriften, als feuilleton. Behalve onderwijzer en redacteur van diverse onderwijsbladen
€ 24,99
MINDBOOKSATH : athenaeum