Kassatips

Intimations

Het lied van ooievaar en dromedaris

Anjet Daanje

Eliza May Drayden, het hoofdpersonage van 'Het lied van ooievaar en dromedaris', is al dood als de roman in het jaar 1847 in het Yorkshire dorpje Bridge Fowling begint. Ieder volgend hoofdstuk schuift ten opzichte van het voorgaande een stukje op in de tijd, totdat het verhaal in het elfde hoofdstuk in onze huidige tijd is aangeland. De roman vertelt dan ook niet over Eliza May Draydens leven, maar over haar roerige leven na de dood. De lezer leert Eliza May kennen via de levens van anderen, en via biografieën en verhandelingen over haar, want zij was de schrijfster van een uitzonderlijke roman, die tijdens haar leven werd verguisd, maar die in de loop van 170 jaar door steeds meer lezers als een meesterwerk wordt gezien. Over haar leven is bitter weinig bekend, de omstandigheden waaronder ze stierf zijn een mysterie, en naast haar roman is de enige tekst die ze heeft nagelaten een aantekenboekje met daarin geheimzinnige tekeningen, gedichten en tabellen. Anjet Daanje liet zich voor haar roman inspireren door het leven en werk van de negentiende-eeuwse schrijfster Emily Brontë. 'Het lied van ooievaar en dromedaris' borduurt voort op de ingenieuze verhaalstructuur van de roman 'Wuthering Heights'. Waar 'Wuthering Heights' twee vertellers heeft en het verhaal twee generaties en twee keer achttien jaar omspant, heeft 'Het lied van ooievaar en dromedaris' elf vertellers die de lezer meenemen in een verhaal dat zich over drie eeuwen uitstrekt. Als toegift verschijnt bij deze roman de dichtbundel 'Dijende gronden, met door Anjet Daanje vertaalde poëzie van Emily Brontë aangevuld met eigen gedichten van Daanje.
€ 34,00
Op voorraad Voor 17.00 besteld, morgen in huis (Op werkdagen)

Uit het leven van een hond

Buitenleven

Nina Polak

Wat deden twee vrouwen, geliefden, hier in het noorden? Rivka en Esse houden na een paar hobbelige jaren nog steeds van elkaar. Ze verlaten de stad en betrekken op het platteland een oud huis met een diepe tuin. Hier hopen ze te aarden, maar het buitenleven heeft op hun binnenwerelden een verschillende uitwerking. En wanneer een tv-psychiater uit een naburig dorp in hun leven verschijnt, trekt er een schaduw over de idylle. In Buitenleven laat Nina Polak het uitgestrekte noorden het strijdtoneel zijn voor grote dromen, demonen, vrouwelijke ego’s en vooroordelen. Nina Polak debuteerde in 2014 met het bejubelde We zullen niet te pletter slaan (genomineerd voor de Anton Wachterprijs, de ANV Debutantenprijs en de Opzij Literatuurprijs). Haar tweede roman, Gebrek is een groot woord (2018), werd bekroond met de BNG Bank Literatuurprijs, De Inktaap en het Charlotte Köhler-stipendium. Ze schrijft over het moderne leven voor De Correspondent. Over We zullen niet te pletter slaan: ‘De grote kwaliteit van dit boek is vanaf de openingsalinea duidelijk.’ De Volkskrant **** ‘Klassiek, jong en ontroerend. Een debuutroman als deze verschijnt maar één keer in de zoveel tijd.’ Linda. Over Gebrek is een groot woord: ‘Een gruwelijk mooi boek. Het swingt en sprankelt en is een en al levendigheid, maar ondertussen wikkelt het verhaal zich almaar strakker om je nek.’ De Standaard **** ‘Alles wat haar debuut zo goed maakte – stijl, humor, een eigenwijze blik op haar generatie – keert in Polaks tweede boek terug. (...) De tweede roman van Nina Polak biedt nog meer dan de eerste. (...) Een groot boek.’ de Volkskrant **** ‘Het gevoel dat uit de taal oplaait is enorm.’ NRC Handelsblad ••••
€ 20,99

De beroemde bereninvasie van Sicilië

The European Review of Books #1

Magazine

The first print issue, sprawling by design. Essays spanning the archaeological and the astronautical. Reviews of old books in new translation, and reviews of new books in non-translation. Plus fiction, poetry, anecdote, remembrance, collage, photography, and questions-not-so-frequently-asked.
€ 21,00

De beroemde bereninvasie van Sicilië

Dreaming the karoo

Julia Blackburn

A spellbinding new book by the much-acclaimed writer, a journey to South Africa in search of the lost people called the /Xam - a haunting book about the brutality of colonial frontiers and the fate of those they dispossess. In mesmerising, deceptively simple and often profoundly beautiful prose, Blackburn conjures the voices of a silenced people.
€ 21,99