De sleutel, door LOD Muziektheater / Josse De Pauw

09 maart 2016 tot 12 maart 2016
| |

Man en vrouw communiceren via hun dagboeken over wat het daglicht niet kan verdragen. Seksuele fantasieën, sadomasochisme en jaloersheid ontspinnen zich. Kunnen mannen en vrouwen elkaars obsessie begrijpen? Regisseur De Pauw zet met LOD Muziektheater deze vraag aan door te kiezen voor een volledig vrouwelijke cast met onder anderen Frieda Pittoors (Toneelgroep Amsterdam) in De sleutel, naar de roman van Junichiro Tanizaki. 9 tot en met 12 maart, bij De Brakke Grond.

De plot

Man en vrouw lezen elkaars dagboeken en weten dat van elkaar. Ze laten de sleutel ervan doelbewust slingeren. Via hun dagboeken communiceren ze met elkaar over wat het daglicht niet mag zien, sturen ze elkaar in hun wederzijdse geheime verlangens. Wanneer de man een huwelijkskandidaat uitkiest voor hun dochter, raakt ook die stilaan betrokken bij hun seksuele fantasieën. Verstrikt in een steeds strakker web van jaloersheid en opwinding, wordt de man uiteindelijk getroffen door een hartaanval en sterft.

De regie van Josse De Pauw

Bij Josse De Pauw worden de personages uit de roman van Junichiro Tanizaki (de Oude Man, Ikuko, Toshiko en Kimura) gespeeld door vier vrouwen: een actrice, twee danseressen en een percussioniste. Daardoor gaat de voorstelling niet zozeer over een man-vrouw relatie, maar eerder over hoe het onaflaatbaar menselijk verlangen wordt gestuurd door ouderdom en jeugd, verschillende culturele achtergronden en de leugens die we onszelf en de ander wijsmaken. Hoe lezen we elkaars dagboeken?

Achtergrond

Fuyimo Ikeda, bekend van de Rosas-producties van Anne Teresa De Keersmaeker, gaf 30 jaar geleden haar toenmalige echtgenoot Josse de Pauw een Japanse roman. De Sleutel van Junichiro Tanizaki was een geschenk met de bedoeling de Japanse cultuur beter te leren kennen. Ze zijn inmiddels uit elkaar maar De Pauw baseerde op het boek een voorstelling waarin Ikeda meespeelt. Het stuk gaat echter niet over hun geschiedenis, zoals Ikeda in een interview stelt. Waar het dan wel over gaat? ‘Liefde in al zijn facetten’, volgens deze recensie (Theaterkrant ****). Een ouder echtpaar leest elkaars dagboeken en deelt zo hun geheime verlangens. Jaloezie, hartstocht en bevrediging komen aan bod maar ook traagheid en stilte. 

Tekstbewerking, concept en regie Josse de Pauw
Tekst gebaseerd op KAGI van Jun'ichiro Tanizaki, Copyright © 1956, The Heirs of Jun’ichiro Tanizaki/Chuokoron-Shinsha, Inc. As translated by M. Coutinho, Copyright © 1962, De Bezige Bij. All rights reserved. Daarnaast: fragmenten uit zijn essay 'Lof der Schaduw'.
Muziek Akira Miyoshi, Kuniko Kato
Percussie Kuniko Kato
Spel en dans Frieda Pittoors, Fumiyo Ikeda, Taka Shamoto
Voice-over Josse de Pauw
Choreografie Fumiyo Ikeda
Licht en decor Herman Sorgeloos
Kostuums Ann-Catherine Kunz
Productieleiding Kristel Deweerdt
Technische coördinatie Nic Roseeuw
Techniek Brecht Beuselinck, Jannes Dierynck, Johan Van den Borm
Productie LOD Muziektheater
Coproductie KVS Brussel, La Rose des Vents Villeneuve d'Ascq

Delen op

16,99
pro-mbooks1 : athenaeum