Richard de Nooy, Lieke Marsman & Viet Thanh Nguyen (de week van 28 juni 2017)

03 juli 2017
| | | | | | | | | | | | | | | | |

Onze wekelijkse samenvatting van de recensies in kranten en tijdschriften, met deze week aandacht voor Lieke Marsman, en verder: Édouard Louis, Khushwant Singh (Trouw), Naomi Klein, Ted van Lieshout (de Volkskrant), Wim Sonneveld en Friso Wiegersma, Edzard Mik (Het Parool), Viet Thanh Nguyen, Michel Krielaars, Gary Younge (NRC), Jack Ewing, Margriet de Moor (Elsevier), Richard de Nooy, Anthony Burgess (De Groene Amsterdammer), Ariel Levy (Vrij Nederland).

Oudere afleveringen van deze rubriek zijn te raadplegen in ons archief. Tussen rechte haken staan de redactionele items op Athenaeum.nl.

Richard de Nooy, Lieke Marsman & Viet Thanh Nguyen (de week van 28 juni 2017)

Delen op

Sander Becker sprak Édouard Louis, naar aanleiding van zijn nieuwe roman Geschiedenis van geweld [leesfragment]: 'In het begin durfde ik het verhaal van die nacht bijna niet te vertellen omdat ik bang was dat anderen zouden zeggen: "Zie je wel, alle Arabieren zijn gevaarlijk." Daarom wilde ik het personage Reda veranderen. Maar zo zou ik juist in de racismeval zijn getrapt. Het was veel interessanter om een literaire formule te zoeken waarmee ik het racisme kon bestrijden. Daarom laat ik het verhaal vertellen door mijn zus. Zij vergelijkt de toestand van de dader voortdurend met de situatie die wij als kind hebben gekend in dat blankje dorpje in Noord-Frankrijk. Ze zegt: "Reda steelt, nou Édouard stal ook." En als ze vertelt hoe Reda me aanviel, roept ze in herinnering dat mijn broer en mijn neef ook zijn opgepakt voor geweld. Op die manier verpulver ik het racisme.'

Janita Monna las de nieuwe bundel van Marije Langelaar, Vonkt ('Een avontuurlijke bundel, maar evengoed een bundel vol pijn. [...] Langelaar lezen is niet willen dat het klopt, maar ervaren dat het kán.'), en Gerwin van der Werf las zes nieuwe debuten:

  • Femke Brockhus, Laat het stil zijn [leesfragment]: 'Ook als je het experiment niet geslaagd vindt blijft er een sfeer hangen, subtiel en onbestemd.'
  • Nicoline Timmer, en toen aten we zeehond
  • Marijn Sikken, Probeer om te keren [leesfragment]: 'Sikken is een debutante die op zoek gaat naar een verhaal terwijl ze schrijft, maar al zoekend wel een eigen stem heeft gevonden, het grootste goed voor een schrijver.'
  • Femke Schavemaker, Karkas [leesfragment]
  • Tom Hofland, Lyssa: 'Hofland schrijft het fraai en zonder stilistische uitglijders op. Hij heerst over zijn materiaal en blijft zelf als schrijver geheel buiten beeld. Zo'n ongewone debutant vang je niet met een generalisatie over romandebuten. '
  • Berend Sommer, Duchamp. Een detective [leesfragment]

Annemarié van Niekerk las het Boek van de Week van Khushwant Singh, Trein naar Pakistan: 'Een prachtige maar ook een onthutsende roman over de gruwelijkheden waartoe mensen in staat zijn als hun religieuze verschillen worden uitvergroot en op de spits gedreven, als bevolkingsgroepen tegen elkaar worden opgezet, verwijten en beschuldigingen over en weer gaan, als er zondebokken worden gezocht.'

Kort:

  • Myra de Rooy in 'Vandaar dit boek' over Chamlang. De eerste Nederlandse vrouwenexpeditie.
  • Beeldboek van de week is Frederike Huygen, Modernism: In Print. Dutch Graphic Design 1917-2017.
  • Rob Schouten over Arie Storm, Een diadeem van dauw: 'Het typische schrijversgevoel, geen deelnemer maar toeschouwer te zijn. Een daverend cliché maar misschien is dat wel het meest frappante van Storms romans, dat hij zulke clichés onbeschaamd durft uit te venten. Zijn boeken krijgen er haast iets ontroerends en soms ook iets komisch van.'
  • Peter Sierksma over Erich Maria Remarque, De nacht in Lissabon: 'Die sfeer, die vreemde mengeling van begrip en wantrouwen, van mededogen en irritatie, haast en ongeduld, maakt het boek ongemeen spannend, universeel en eigentijds.'
  • Harriët Salm over Michelle Richmond, Het Huwelijkspact: 'De plot is enigszins voorspelbaar, maar indringend opgeschreven.'
  • Lodewijk Dros over Joukje Akveld, Wij waren hier eerst: 'Akveld is op haar best in puntige zinnen.'

De boekrecensies van Trouw verschijnen elke zaterdag in Letter en Geest, en zijn voor abonnees te raadplegen op trouw.nlTrouw is te koop bij het Nieuwscentrum. 

 

Michael Persson portretteert de Naomi Klein van No Is Not Enough: 'Maar ze is dus veranderd. "We moeten de utopische dromen weer aanwakkeren", zegt ze nu. "De enige manier om rechts het hoofd te bieden, is als links een alternatief te bieden heeft." De oplossing is dus geëvolueerd, maar wat de diagnose betreft vindt Klein dat ze het al die tijd wél bij het rechte eind heeft gehad. In haar nieuwe boek, een schotschrift tegen Trump en de politieke en economische krachten die hem mogelijk hebben gemaakt, komen de drie lijnen samen die ze in haar eerdere werken heeft beschreven.'

Carolina Lo Galbo sprak Ted van Lieshout voor het Volkskrant Magazine over zijn roman Schuldig kind [leesfragment]: 'Ik had dit boek bijna niet uitgegeven. Het schrijven was vier jaar lang een worsteling. Ik dacht steeds: dit wordt veel te intiem. Straks denken mensen: god, wat laat die man zich in zijn onderbroek kijken. Ik was ook bang dat lezers zouden afhaken omdat het zo'n zwaar verhaal leek te gaan worden.' En: 'Ja, in het normale leven ben ik er niet zo mee bezig, maar toen ik het verhaal op papier zag staan, dacht ik: het is toch best treurig verlopen voor die jongen. Al betwijfel ik of ik dat allemaal kan afschuiven op die meneer. Ik neem ook mijn eigen karakter mee.'

'Ik had het idee dat wat ik neerschreef niet meer dan common sense was, maar blijkbaar is het toch een boek waarop mensen zaten te wachten,' zegt Patrick Loobuyck tegen Leen Vervaeke over zijn boek Samenleven met gezond verstand. 'Ik pleit voor "redelijke accommodatie". Daarmee bedoel ik: als je morele argumenten hebt om iets op een bepaalde manier te regelen, dan moet je daar geen uitzondering op maken. Maar als er enkel pragmatische redenen zijn, dan moet de tolerantie winnen. Ik vind dus dat we onverdoofd slachten moeten verbieden, want daar is een morele reden voor: dierenleed verminderen. Maar halalmaaltijden op een universiteit, als het niet om vlees van onverdoofd geslachte dieren gaat, daar zie ik geen enkel probleem in. We voorzien toch ook in aparte maaltijden voor vegetariërs?'

Aleid Truijens las Gerrit Komrijs onuitgegeven debuutroman De lange oren van Midas en het Parelduikernummer over de auteur. 'Dat de roman mislukt is, maakt dit boek nog niet vervelend. Voor Komrij-liefhebbers is het heerlijke kost. Maar het is vooral het boek van Komrij-biograaf Arie Pos, die er een informatieve inleiding bij schreef en de fragmenten koos. [...] Pos is ook gastredacteur van het aan Komrij gewijde dubbelnummer van het tijdschrift De parelduiker. Het is een mooie greep uit de belangrijkste onderwerpen.'

Tweemaal wielrennen: Bart Jungmann over Max Leonards De Rode Lantaarn ('[levert] een interessante dwarsdoorsnede op van het deelnemersveld in 113 jaar Tour') en Paul Onkenhout over Lidewey van Noords Peter Sagan. Portret van een alleskunner ('Om in wielertermen te blijven: het is alsof ze vlak voor de finish keihard in de remmen knijpt. Gelukkig is de rest van de etappe wel boeiend.').

Sander van Walsum las Gareth Stedman Jones' biografie Karl Marx. Grootheid en illusie: 'Stedman Jones schrijft met vaste hand over de heilsverwachting die Marx en zijn medestanders koesterden van het proletariaat.' En: 'Tegenover de soms nogal bloedeloze beschrijving van Marx' werdegang staan onthutsende inkijkjes in zijn privéleven.'

Korter:

  • Joris van Casteren over John Reed, Tien dagen die de wereld deden wankelen, vier sterren voor een 'klassieke reportage'.
  • Annemarie Oster signaleert Vera Funkes Dát is nu handel, meisjelief, Marnix Pauwels' AHA! De nieuwe methode om te stoppen met je verslaving, en Margriet de Moors Slapeloze nacht [leesfragment]
  • Arjan Peters over Leonora Carrington, The Complete Stories, The Milk of Dreams, en Down Below, driemaal vier sterren: 'Wat goed, dat deze kostelijke ontregelingen weer beschikbaar zijn. Carrington laat ons lachen, gruwen, en genieten van beelden die je bij niemand anders zult aantreffen.'
  • Persis Bekkering over Maria Stahlie, De middelste dag van het jaar [leesfragment], vier sterren: 'Het klinkt allemaal nogal zwaar, het kerkhof, de dag des oordeels, al die zwetende lijven en overpeinzingen, en toch is de gevoelstemperatuur een stuk aangenamer. Stahlie schrijft met goed gedoseerde, haast verstopte humor - ze verstaat de kunst om een Griekse tragedie als zomerboek te verpakken. De lezer dobbert mee, in Stahlie's klassieke romanwereld, waarin alles samenhangt en alles klopt. Maar aan het slot kunnen wij, net als Sylvia, niet meer terug.'
  • Paul Onkenhout over Cor van der Meer & Arthur van den Boogaard, De dug-out, drie sterren.
  • Sander van Walsum over Els Kloek & Maarten Hell, Keetje Hodshon (1768-1829), vier sterren: 'Ze roeien met de riemen die ze hebben. En daarin zijn ze heel openhartig. Geregeld klinkt uit hun handzame, 176 pagina's tellende boek de verzuchting door dat zij zo graag over een dagboek, correspondentie of andere egodocumenten hadden willen beschikken.'
  • Maarten Steenmeijer over Antonio di Benedetto, Zama [onze recensie | leesfragment], drie sterren.
  • Bo van Houwelingen over Knud Sønderby, Midden in een jazztijd, vier sterren: 'Sønderby beschrijft het in achteloze wat-zou-het-zinnen, soms populair [...], soms alsof ze snel zijn neergepend, maar altijd swingend.'
  • Bard van de Weijer over Erwin Wijman, De geluksmachine. Zo kies je de auto die je echt wilt, drie sterren.
  • Aleid Truijens over Alison Gopnik, De opvoedparadox, vier sterren: 'Gopnik stelt voor het model van de timmerman, die een kastje bouwt volgens een bouwtekening, te vervangen door dat van de tuinman, die een optimale voedingsbodem creëert. Bied kinderen een veilige omgeving om te ontdekken wie zij zijn en wat zij kunnen.'
  • Maria Barnas over Martin Reints, Wildcamera [leesfragment], vier sterren: 'Reints laat zien dat men houvast zoekt in waarnemingen, door deze als afbeeldingen aan de wand te hangen, maar dat wat zich voordoet als werkelijkheid zich uiteindelijk niet laat vangen.'

En Howard Jacobson (Pussy [recensie]) gidst ons deze week door de cultuur.

De boekrecensies van de Volkskrant verschijnen elke zaterdag in Sir Edmund, en zijn te raadplegen op volkskrant.nl/boeken - een selectie is slechts voor abonnees toegankelijk. De Volkskrant is te koop bij het Nieuwscentrum.

 

No is not enough | Naomi Klein | 9780241320884
€ 14,95
Schuldig kind | Ted van Lieshout | 9789021406091
€ 18,99
Schuldig kind | Ted van Lieshout | 9789021406107
€ 11,99
Karl Marx | Gareth Stedman Jones | 9789000352203
€ 19,99
Peter Sagan | Lidewey van Noord | 9789021407234
€ 16,50
Peter Sagan | Lidewey van Noord | 9789021407241
€ 11,99
AHA! | Marnix Pauwels | 9789492495204
€ 17,50
Aha! | Marnix Pauwels | 9789492495228
€ 9,99
Slapeloze nacht | Margriet de Moor | 9789023463627
€ 17,99
Down Below | Leonora Carrington | 9781681370606
€ 16,95
Zama | Antonio di Benedetto | 9789048837571
€ 22,50
Zama | Antonio di Benedetto | 9789048837588
€ 9,99
Zama | Di Benedetto, Antonio | 9781590177174
€ 18,95
De geluksmachine |  | 9789461262202
€ 16,50
De geluksmachine | Erwin Wijman | 9789461262349
€ 16,50
De opvoedparadox | Alison Gopnik | 9789057123139
€ 22,95
Wildcamera | Martin Reints | 9789023454694
€ 18,99
Wildcamera | Martin Reints | 9789023461104
€ 9,99

In Het Parool een bespreking van Patrick van den Hanenberg over de in boekvorm vastgelegde correspondentie Niemand dan wij tussen Wim Sonneveld en Friso Wiegersma [leesfragment], uitgebracht ter ere van Sonnevelds honderdste geboortedag. ‘Voor Sonneveld en Wiegersma zullen de brieven ongetwijfeld heel belangrijk zijn geweest, voor de buitenstaander – zelfs als je Sonneveld-fan bent – niet of nauwelijks,’ stelt van den Hanenberg. Dieuwertje Mertens schreef een groot stuk over Lieke Marmans romandebuut Het tegenovergestelde van een mens. ‘Haar roman blijkt een heerlijk vehikel om allerhande ideeën over onder meer het klimaat te overdenken,’ schrijft Mertens. Vier sterren.

Arie Storm bespreekt Edzard Miks verhalenbundel Tussen ergens en nergens [leesfragment] en geeft deze vier sterren. ‘Er staan elf korte verhalen in, maar je kunt die net zo goed elf romans noemen,’ aldus Storm. Verder een bespreking van Dirk-Jan Arensman over Het ministerie van Opperst Geluk van Arundathi Roy [onze recensie]. Twee sterren. ‘Waar het duidelijk Roys (goede) bedoeling was met haar tweedeling een meeslepend epos te schrijven over zo’n beetje alle kwesties die haar aan het hart gaan, is het resultaat een onsamenhangende kluwen van tragische verhalen en gedramatiseerde krantenkoppen,’ schrijft hij.

Dries Muus schrijft over de heruitgave en vertaling door Hilde Pach van Zwarte Doos van Amos Oz en geeft deze vijf sterren. ‘Hildes Pachs vertaling is verbluffend soepel – zoals eigenlijk álles verbluffend is aan deze verslavende brievenroman, die draait om een spectaculair mislukt huwelijk,’ aldus Muus. Ten slotte een stuk van Hans Knegtmans over Anna Snoekstra’s Als twee druppels water. Vier sterren. ‘De debuterende Australische auteur Anna Snoekstra heeft het meeslepende verhaal kristalhelder vormgegeven. […] Door de zelfverzekerde verteltrant vallen oneffenheden in het verhaal minder op.’

De boekrecensies van Het Parool verschijnen elke zaterdag. Het Parool is te koop bij het Nieuwscentrum.

Thomas de Veen recenseert Anna Enquists Een tuin in de winter. Herinneringen aan Gerrit Kouwenaar, het nieuwe deel in de Privé-domeinreeks [leesfragment]. 'In persoonlijke notities schrijft Anna Enquist treffend over het weggewerkte gevoelsleven van haar vriend, de dichter,' aldus De Veen. Auke Hulst bespreekt daarnaast Viet Thanh Nguyens De sympathisant [leesfragment | recensie | vertaalitem]. 'Met De sympathisant deelt Viet Thanh Nguyen, vanuit het perspectief van de geboren buitenstaander, vele mokerslagen uit: aan narcistisch Amerika en diens soft power, aan de Vietnamees in ballingschap, aan het schrikbewind van het thuisland, aan de lezer. Hij doet dat deels vanuit zijn achtergrond als wetenschapper en auteur van studies als Race and Resistance en Nothing Ever Dies: Vietnam and the Memory of War, een diepgaande kennis die De sympathisant soortelijk gewicht verleent. Maar het knappe is dat hij erin geslaagd is die kennis te overstijgen met een onvergetelijk hoofdpersonage, een levendige vertelstem en vileine humor. Dat is geen genoegdoening voor de letterlijk duizenden gezichtloze Vietnamezen die slechts op mochten draven om de body count van de films (én de werkelijkheid) op te krikken, maar elke literaire triomf is er een,' schrijft Hulst in het stuk.

Johan de Boose las Alles voor het moederland van Michel Krielaars. 'Alles voor het moederland is meer dan één boek: het is een verzameling biografische verhalen, een noodzakelijke geschiedenisles, een spannend essay en een persoonlijk getuigenis,' merkt hij op. En: 'Mooi én verontrustend aan dit boek is dat Krielaars geregeld de brug slaat naar het hedendaagse Rusland.' Maartje Somers sprak met Gary Younge, auteur van Een doodgewone dag in Amerika. 'We vergeten vaak dat de Amerikaanse democratie pas vijftig jaar oud is,' zegt Younge in het interview. 'Het land ontstond doordat het gewapenderhand werd veroverd op Indianen. Toen deed het tweehonderd jaar lang aan slavenhandel, en daarna was apartheid er honderd jaar de norm. Pas toen kwam er iets dat op een democratie lijkt. Gedeeltelijk verklaart die geschiedenis de huidige wapencultuur. Maar het betekent ook dat er nog veel mogelijk is. Amerikanen hebben met de New Deal en de burgerrechtenbeweging bewezen dat ze tot grote verbeteringen in staat zijn. Maar dan is er wel visie nodig. Een samenhangend verhaal bij Democraten, over hoe een veiliger samenleving eruitziet.'

Verder:

  • Alex van der Hulst over wielerboeken
  • Sebastiaan Kort over Jan-Willem Anker, Vichy (twee ballen)
  • Janet Luis over Lucas Zandberg, De rendementsdenker (vier ballen)
  • Derk Walters over Adam Lashinsky, Uber (drie ballen)
  • Jona Lendering over Herman Clerinx, Een paleis voor de doden (vier ballen) [leesfragment]

De boekrecensies van NRC Handelsblad verschijnen elke vrijdag in Boeken, en zijn voor abonnees te raadplegen op Nrc.nl. NRC Handelsblad is te koop bij het Nieuwscentrum.

Elfie Tromp sprak voor dit nummer van Vrij Nederland met Ariel Levy over De regels gelden niet. 'Ik heb twintig jaar over gender geschreven en over wat een vrouw een vrouw maakt. Daar waren voor mij veel misconcepties en taboes over. Ik schrijf in De regels over de fysieke kant van een miskraam. Het bloed, de melk, het aankomen. Daar hebben we het zo weinig over. Mannen kunnen zich maar nauwelijks voorstellen hoe het is om een vrouw te zijn, hoe het voelt om zo bewust vruchtbaar te zijn. Stel je voor dat je penis dagenlang bloedt lekt. En dat elke maand, jarenlang. Hoe zou je dat vinden? […] We zijn dieren, dat vergeten we. We hebben een lijf met een eigen wil. Die ervaringen heb ik geprobeerd te delen in mijn werk,' zegt Levy.

Verder een voorpublicatie en een korte bespreking van eetfotografieboek Feast for the Eyes van Susan Bright. 'Maar hoe licht en geestig de afgebeelde foto's vaak ook zijn, voedselfotografie is een serieuze zaak, toont Bright. Gender, ras, verlangen, seks: het komt allemaal voorbij in de eetfotografie,' aldus Marjan Slob.

Getipt:

  • Primo Levi, Ik spreek je aan. Een autobiografie in dialogen.
  • Gerrit Komrij, De langen oren van Midas.
  • José Saramago, Hellebaarden [leesfragment].
  • Elena Ferrante, Een nacht op het strand.

Vrij Nederland verschijnt elke maand; elk kwartaal verschijnt er een special. Vrij Nederland is te koop bij het Nieuwscentrum.

Wat zijn de 'beste boeken voor op vakantie'? Joppe Gloerich somt ze voor u op:

Fictie Nederlands

Fictie vertaald

  • James Salter, De jagers
  • Michael Chabon, Maangloed [leesfragment]
  • Hilary Mantel, Acht maanden in de Gazastraat [leesfragment]
  • Ethan Canin, Handboek van een twijfelaar

Fictie thrillers

  • Deon Meyer, Koorts
  • Philip Kerr, Pruisisch blauw
  • Karin Slaughter, Goede dochter

Non-fictie algemeen

  • Astrid Holleeder, Judas
  • J.D. Vance, Hillbilly Blues [leesfragment]
  • Leon Verdonschot, Vos
  • Johan van Beek en Claire van Dyck, Sultan en de lokroep van de jihad
  • Pieter Tops en Jan Tromp, De achterkant van Nederland

Non-fictie politiek

  • Bas Haan, De rekening voor Rutte
  • Joost Vullings [dus niet Jeroen, zoals Elsevier beweert - red.], De kinderen van Pim
  • Tom van der Meer, Niet de kiezer is gek
  • Will Englund, Maart 1917

Non-fictie wetenschap

  • Philipp Blom, De opstand van de natuur [leesfragment]
  • Paul Bühre en Joris de Raedt, Roofvogels en uilen van Noordwest-Europa
  • Yuval Noah Harari, Homo Deus [leesfragment]
  • Marcus du Sautoy, Wat we niet kunnen weten

Non-fictie culinair

  • Onno Kleyn, De grote Kleyn
  • Gertjan Kiers, Vleesbijbel
  • Jeroen Thijssen en Lizet Kruyff, Puntneuzen & kersenpitten
  • Janneke Vreugdenhil, Solo Food

Maar er zijn ook recensies. Arthur van Leeuwen las Jack Ewings Het dieselschandaal. De schokkende waarheid achter de Volkswagenfraude (drie sterren voor 'een levendig en gedetailleerd verhaal') en Irene Start Margriet de Moors Slapeloze nacht [leesfragment] (vier sterren: 'Doordat alles heel fijntjes en sensitief is opgetekend, is mysterieus wat Ton precies scheelde.').

Elsevier verschijnt elke donderdag en is voor abonnees toegankelijk via weekblad.elsevier.nl. Elsevier is te koop bij het Nieuwscentrum.

Judas | Astrid Holleeder | 9789048825035
€ 9,99
Hillbilly Blues | J.D. Vance | 9789038804019
€ 21,99
Hillbilly Blues | J.D. Vance | 9789038804026
€ 13,99
VOS | Leon Verdonschot | 9789048831630
€ 19,99
VOS | Leon Verdonschot | 9789048831647
€ 9,99
De rekening voor Rutte | Bas Haan | 9789044632385
€ 18,99
De rekening voor Rutte | Bas Haan | 9789044632392
€ 10,99
Maart | Will Englund | 9789048829545
€ 29,99
Maart 1917 | Will Englund | 9789048829552
€ 9,99
Roofvogels en uilen |  | 9789059567245
€ 19,95
Homo Deus | Yuval Noah Harari | 9789400407237
€ 24,99
Homo Deus | Yuval Noah Harari | 9789400404540
€ 14,99
De grote Kleyn | Onno Kleyn | 9789038803999
€ 19,99
Solo Food | Janneke Vreugdenhil | 9789057598104
€ 19,99

In De Groene Amsterdammer een groot stuk van Merijn de Boer over Anthony Burgess’ voor het eerst in het Nederlands vertaalde Machten der duisternis [leesfragment]. ‘Burgess speelt in Machten der duisternis niet alleen maar op de lach. Achter alle grappen, briljante dialogen en grandioze scènes verschuilt zich de tragiek […] Wat een meesterlijk boek,’ schrijft De Boer. Piet Gerbrandy las Maartje Smits’ tweede dichtbundel Hoe ik een bos begon in mijn badkamer, over klimaatverandering en natuurbeheer. ‘Smits slaagt erin haar bevreemding op de lezer te doen overslaan. We moeten iets, als beschaving, maar wat? […] Smits’ methode heeft echter ook een keerzijde. Haar poëzie is geestig en spitsvondig, maar ook afstandelijk, en er zijn weinig formuleringen die zich in het geheugen nestelen,’ stelt Gerbrandy. 

Kees ’t Hart bespreekt Richard de Nooys Van kleine helden [leesfragment].  ‘Deze roman is een caleidoscoop, zo lees je ze niet vaak. […] ‘De Nooy werkt in zijn roman bekwaam en bevlogen met het jargon dat gebruikelijk is in de huidige geëngageerde literatuur. Maar hij zocht niet, nog niet, naar een eigen stijl,’ aldus ’t Hart. Verder een stuk van Chris van der Heijden over Nina Willners Veertig herfsten: Vijf vrouwen uit één familie aan beide kanten van het IJzeren Gordijn. ‘Hoewel Willner zeker in de eerste helft van dit boek goed in staat blijkt zich in de leefwereld van haar Oost-Duitse familieleden te verplaatsen, ventileert ze voortdurend de overtuiging dat de Oost-Duitse leefstijl in vergelijking met die van Amerika een nachtmerrie is. Ik denk dat dit in essentie klopt maar betwijfel of Nina’s familieleden daar net zo over denken – zeker degenen die destijds in Oost-Duitsland carrière maakten. Nina gaat op deze vraag helaas niet in.’

Thomas Heerma van Voss recenseert Beppe Fenoglio’s verhalenbundel Dag van vuur [vertaalitem]. ‘Deze zes verhalen halen niet allemaal hetzelfde niveau. Fenoglio blinkt uit als hij de tijd neemt en dus de ruimte neemt voor zijn dialogen en beschrijvingen - de twee kortste verhalen uit Dag van vuur zijn niet geheel toevallig de zwakste. Ze worden weliswaar bekwaam verteld, maar voelen aan als veredelde anekdotes,’ aldus Heerma van Voss. Tot slot een stuk van Joost de Vries over Lieke Marsmans  Het tegenovergestelde van een mens. ‘In een tijd waarin de president van de Verenigde Staten zonder gêne het klimaatakkoord van Parijs opzegt is Lieke Marsmans roman erg actueel. Niet alleen ideologisch betrokken, maar ook literair ijzersterk,’ schrijft hij.

 

De Groene Amsterdammer is elke woensdag al te koop bij het Nieuwscentrum. Athenaeum Boekhandel verzorgt de boekverkoop voor de website van De Groene.

MINDBOOKSATH : athenaeum