Recensie: Een verfrissende thriller met kastanjemannetjes

13 december 2018 , door Ilja Velthuis
| | |

Het begint met een gruwelijke moord: er is een vrouw gevonden, verminkt, met een hand afgehakt en met een kastanjepoppetje ernaast. Nee, het begint met een spannende proloog, gedateerd 31 oktober 1989, die je niet direct kan linken aan wat volgt. En dan komt het op gang: twee detectives bij wie allebei een steekje los zit, worden tegen wil en dank samen op de zaak gezet. Søren Sveistrup had me meteen in zijn greep. Er komen nog meer moorden, en terwijl de hoofdcommisaris de moord al opgelost verklaart, zoekt het duo door. Sveistrup, scenarioschrijver van The Killing, maakt met de verfrissende, uiterst spannende thriller Oktober zijn debuut. Ik ben echt dolenthousiast.

N.B. Op basis van deze thriller is de Netflixreeks Kastanjemanden The Chestnut Man gemaakt. Lees ook een fragment op Athenaeum.nl.

Ik lees wel meer thrillers, en vaak sukkelt het daarin wat voort, maar dit boek komt meteen op gang, gros siert in plotwendingen en komt natuurlijk met de verkeerde verdachte - dat vind ik altijd fijn. De moorden zijn wel af en toe nogal plastisch beschreven, maar dat past wel, en vooral: ondanks de ingewikkelde plot is het een geloofwaardig boek. Heel knap vind ik dat.

Ik vraag me wel af waarom de vertaling van Corry van Bree van de uitgever niet de oorspronkelijke titel heeft gekregen, De kastanjeman, want dat is echt een geweldig detail aan de moorden: bij al zijn slachtoffers zet de moordenaar kastanjemannetjes neer. Oktober is een verfrissende, prettige najaarsthriller, die ik nog vele seizoenen hoop te verkopen.

Ilja Velthuis is boekverkoper bij Athenaeum Haarlem en blogt over eten op de Smaak van Marie.