Bestel uw boeken online bij Athenaeum Boekhandel!

Bestel uw studieboeken voor de UvA hier | Order your textbooks for the UvA here

Meer informatie over studieboeken voor de universiteit en Veelgestelde vragen.
Read more about academic textbooks and our FAQs.
5% korting | 5% discount

(Terugkerend klant? Op deze nieuwe site is opnieuw registreren noodzakelijk - maar bestellen is daarna nog eenvoudiger.
Are you a returning customer? Please create a new account on our new website, but after that ordering your textbooks will be even less effort.)

 

De Athenaeum Boekhandel aan het Spui en Roeterseiland halen ieder semester in nauw overleg met de betrokken instituten, opleidingen en docenten de studietitels in huis voor het overgrote deel van de UvA-opleidingen aan de Faculteit der Geesteswetenschappen, de Faculteit der Rechtsgeleerdheid en de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Bestellen om af te halen in onze winkels aan het Spui en op het Roeterseiland, of om thuis te laten bezorgen, kan via de literatuurlijsten hieronder.

Auteur | Author
Titel | Title
Status
Prijs | Price
Selecteren | Select
{{section.Title}}
{{list.Title}}
{{item.Author}}
{{item.Title}}
{{item.MandatoryStatus | mandatoryText : section.MinimalAmountMandatory : 'Verplicht | Mandatory' : 'Verplichte keuze | Mandatory option' : 'Aanbevolen | Recommended'}}
{{ item.FormattedPrice }}
{{item.Title}}

Boeken bestellen: UvA

Onder de knop Universiteit vind je onze boekenlijsten voor de UvA. Je kunt van deze lijsten bestellen om af te halen in onze winkels of om thuis te laten bezorgen.

Athenaeum stelt de lijsten ieder semester op in nauw overleg met de betrokken instituten, opleidingen en docenten, zodat je…

  • altijd kunt bestellen van een gegarandeerde boekenlijst
  • zo op het juiste moment kunt beschikken over de juiste boeken in de juiste edities
  • snel en eenvoudig kunt bestellen tegen de maximaal toegestane studentenkorting
  • en in de wetenschap dat onze ervaren boekverkopers het hele jaar door klaarstaan om je verder te helpen
    (via helpdesk@athenaeum.nl, telefonisch via 020 530 17 47, en in onze vestigingen op het Spui en het Roeterseiland)

Athenaeum verzorgt deze literatuurlijstenservice voor het overgrote deel van de UvA-opleidingen aan…

en voor

Blokken en Semesters

Het studiejaar aan de UvA is onderverdeeld in twee semesters (september en februari) van ieder drie blokken. Athenaeum maakt de literatuur per semester bekend, dat wil zeggen; blok 1 t/m 3 in juli-augustus, en blok 4 t/m 6 in december-januari.

Levertijden

De levertijd van studieboeken hangt mede af van het moment van bestellen:

  • Als je boeken bestelt voor een blok of semester dat bijna begint of dat al begonnen is, is de levertijd over het algemeen minimaal (1 à 2 werkdagen).
  • Als je boeken bestelt voor een blok of semester dat pas over enkele weken begint, kan het voorkomen dat sommige van de bestelde boeken niet direct beschikbaar zijn.
    In zulke gevallen houden we je bestelling aan totdat ze wel leverbaar zijn:
  • Als je voor afhalen hebt gekozen, ontvang je telkens als een gedeelte van je bestelling voor je klaarstaat een afhaalbericht.
  • Als je voor thuisbezorgen hebt gekozen, ontvang je eventuele nog ontbrekende boeken daags nadat ze beschikbaar zijn gekomen alsnog op het opgegeven afleveradres.

Academic textbooks

Click the button 'Academic' to access our exclusive booklists for the University of Amsterdam (UvA), and easily order your mandatory and advised readings for store pick-up or home delivery.

Each semester, Athenaeum Booksellers inventories (and afterwards continually updates) your required readings in close collaboration with the University of Amsterdam’s schools, programs and professors, so that you…

  • can always order from an up-to-date booklist verified by your professors
  • can obtain the right books, in the right editions, at the right time
  • can order books for specific programs and courses at a student discount
  • can rest assured that our experienced booksellers are always at your service
    (via helpdesk@athenaeum.nl, 020 530 17 47, and in our stores on the Spui and the Roeterseiland)

Athenaeum maintains this booklist-service for most of the programs of the UvA Faculties of…

As well as for

Blocks and Semesters

The course year at the UvA is subdivided into two semester (September and February) of three blocks each. Athenaeum publishes the booklists per semester, as follows; block 1 through 3 in July-August, and blocks 4 through 6 in December-January.

Delivery period

The delivery period for your books depends on the timing of your order:

  • When you order textbooks for courses that are almost starting or that have already started, the delivery period is generally very short (1 to 2 weekdays).
  • When you order textbooks for courses that will start in a few weeks, some of the required books might not be available yet.
    If this is the case we will delay shipment until all or most of the books you ordered are available:
  • When you opted for store pick-up, you will receive separate notifications as parts of your order become available.
  • When you opted for home delivery, you will receive any delayed titles at the indicated address within 1-2 weekdays of their becoming available again.

,

Athenaeum is een onafhankelijke, eigenzinnige, servicegerichte boekhandel. Het accent van ons assortiment van circa 50.000 titels ligt op literatuur (Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Italiaans), taalwetenschap, geschiedenis, filosofie, sociologie, antropologie, kunst- en kookboeken, alsmede een uitgebreide afdeling Klassieke Oudheid.

Onze winkel bekijken? Deze virtuele Google Streetview-wandeling werd medio 2013 bij ons gemaakt.

Spui 14-16 
Amsterdam 1012 XA 
020-5141460 (fax: 020-6384901) 
info@athenaeum.nl

Openingstijden

Maandag: 11:00 - 19.00
Dinsdag: 9:30 - 19.00
Woensdag: 9:30 - 19.00
Donderdag: 9:30 - 19.00
Vrijdag: 9:30 - 19.00
Zaterdag: 9:30 - 19.00
Zondag: 12:00 - 17:30

Vanuit Athenaeum Roeterseiland, op de hoek Roeterstraat-Sarphatistraat, voorzien we alle studenten, studieverenigingen, docenten en UvA-medewerkers van studieboeken. Maar onze winkel is meer dan een studieboekhandel voor Sociale Wetenschappen, Economie en Bedrijfskunde, Bètastudies en, op termijn, Rechtsgeleerdheid. Net als de Athenaeum Boekhandel aan het Spui bieden we ook literatuur, non-fictie, tijdschriften, boeken over design aan - maar ook kinderboeken. En net als onze hoofdvestiging en Spui25 biedt de nieuwe winkel ruimte aan lezingen, boekpresentaties en andere evenementen.

Bovenal moet Athenaeum Roeterseiland een levendige huiskamer voor het Roeterseiland en de buurt worden, en een plek waar uitgevers en docenten elkaar kunnen ontmoeten, en regelmatig jeugdboekenauteurs komen voorlezen.

Athenaeum Roeterseiland
Roetersstraat 41
1018 WB Amsterdam
020 530 17 48
roeterseiland@athenaeum.nl

Openingstijden

Weekdagen van 10.00 tot 18.00 uur
Zaterdag van 11.30  tot 17.30 uur

Veelgestelde vragen

V: Ik heb een vraag over mijn bestelling. Waar kan ik terecht?

A: Lees eerst even de vragen en antwoorden hieronder door. Als je vraag daarmee niet beantwoord is kun je hem via email stellen aan helpdesk@athenaeum.nl, of telefonisch via 020 530 17 47.

V: Ik kan mijn boekenlijst niet vinden. Wat is er aan de hand?

A: Voor het samenstellen en plaatsen van de lijsten zijn wij afhankelijk van de informatie die wij krijgen van de opleidingen. Zodra wij van je opleiding een literatuurlijst ontvangen, controleren en publiceren wij die. Staat een boekenlijst nog niet online dan is simpelweg de informatie nog niet bekend of volledig. Kijk op een later tijdstip nog eens.

V: Ik mis vakken in de boekenlijst. Wat betekent dit?

A: Dit betekent dat er voor dit vak geen boeken voorgeschreven zijn (of boeken die pas in de loop van het studiejaar beschikbaar komen). Met de boekenlijst zoals die er nu staat heb je alle leverbare titels die je voor het begin van je studie(jaar) nodig hebt.

V: Heb ik alle boeken nodig die op de lijst staan?

A: Ja. Tenzij bij een titel staat vermeld dat deze wordt aanbevolen. Dan is de keuze aan jou.

V: Moet ik alle boeken tegelijkertijd aanschaffen?

A: Nee dat hoeft niet, maar de opleidingen bevelen het wel aan zodat je bij aanvang van de colleges een goede start kunt maken.

V: Mijn boekenlijst bevat een e-book. Hoe werkt dat?

A: Het kan gebeuren dat je boekenlijst een e-book bevat. Dit komt alleen voor als er geen andere editie van dit boek is, als je kunt kiezen tussen een papieren of een e-versie, of als de opleiding de nadrukkelijke wens heeft dat het e-book wordt gebruikt. E-books zijn herkenbaar aan het e-icoon dat voor ieder e-book wordt geplaatst. Tevens wordt in de titel vermeld dat het een e-book betreft.

E-books staan direct na de afronding beschikbaar op het tijdens de bestelprocedure aangemaakte account. Je loginnaam en wachtwoord heb je ontvangen via de bevestigingsmail. Log met deze gegevens in op hbo.athenaeum.nl en onder het tablad e-books staat/staan het/de door jou bestelde e-book(s) beschikbaar als download. Voor verdere technische uitleg zie de FAQs van www.athenaeum.nl.

NB: e-books kunnen na aanschaf niet worden geruild of teruggenomen!

V: Hoe zit het met de blokken en semesters?

A: Semester 1 (oftewel HvA-blokken 1 en 2; en UvA-blokken 1 t/m 3) begint in september en loopt door tot februari; die titels heb je dus snel na aanvang van je studie nodig. We publiceren deze lijsten doorgaans in juni. Semester 2 (oftewel HvA-blokken 3 en 4; en UvA-blokken 4 t/m 6) begint in februari en loopt tot aan de zomervakantie; die titels zijn in de loop van december via onze website te bestellen.

V: Ik heb mijn lijst geselecteerd, en dezelfde titel komt meerdere malen voor. Wat nu?

A: Een titel kan meerdere keren op een lijst voorkomen omdat die gebruikt wordt bij meerdere vakken. Als je bij het bestellen 'Selecteer alle verplichte boeken' aanvinkt worden alle verplicht voorgeschreven boeken geselecteerd en wordt van iedere titel niet meer dan één exemplaar aan je winkelwagentje toegevoegd.

V: Hoe ontvang ik de studieboekenkorting?

A: Athenaeum Boekhandel geeft studenten, ingeschreven aan een door de overheid bekostigde instelling van Hoger Onderwijs, 5% korting bij gelijktijdige aanschaf voor eigen gebruik van minimaal twee verschillende voorgeschreven of aanbevolen Nederlandstalige studieboeken dan wel minimaal twee verschillende voorgeschreven of aanbevolen anderstalige studieboeken. Als je bij het afhalen een collegekaart of inschrijvingsbewijs kan tonen, wordt de korting direct aan de kassa toegepast. Op via internet zonder korting bestelde titels storten we de korting terug na inlevering van het kortingsformulier. We storten de betreffende korting terug.

V: Hoeveel bedraagt de porto voor mijn boekenpakket?

A: Dat hangt af van de grootte van je bestelling:

  • Voor pakketten met een waarde tot € 50,- betaal je € 2,50
  • Voor pakketten met een waarde tussen de € 50,- en € 200,- betaal je € 5,- porto.
  • Voor pakketten met een waarde tussen de € 200,- en € 500,- betaal je € 7,50 porto.
  • Voor pakketten met een waarde boven de € 500,- betaal je € 10,- porto.

V: Hoe kan ik betalen?

A: Online via Ideal en met een creditcard (Mastercard en Visa); bij aanschaf in de boekhandels met contant geld (behalve in onze winkel aan de DML), creditcard (Mastercard en Visa), pinpas en boeken- en VVV-bonnen.

V: Kan ik in termijnen betalen?

A: Nee, hoewel betaling met creditcard een zekere spreiding van de betaling natuurlijk wel mogelijk maakt.

V: Ik heb tijdens de zomer via de pakkettenservice een verkeerd boek besteld. Wat nu?

A: Tenzij je ons al eerder liet weten het boek bij nader inzien niet nodig te hebben, heb je het gewoon met je andere boeken ontvangen. In dat geval bieden we je de mogelijkheid het tot 1 oktober a.s., met aankoopbewijs (kassabon of factuur), terug te brengen naar één van onze vestigingen (zie onder). Als het boek nog in nieuwstaat is, nemen wij het in en ontvang je in ruil een tegoedbon (met onbeperkte geldigheidsduur). Buiten de zomervakantie gelden onze gebruikelijke voorwaarden.

V: Mijn werkgever betaalt mijn studiekosten. Hoe regel ik dat?

A: Wij hebben een schriftelijk bewijs nodig van de werkgever dat hij de kosten zal betalen. Dit gaat het snelst per fax (020 638 49 01), of door een gescande verklaring te sturen naar helpdesk@athenaeum.nl. Vervolgens sturen wij de factuur naar de werkgever. Zodra de betaling binnen is zoeken wij contact om de afspraken over bestelling en levering rond te maken.

V: Verkoopt Athenaeum tweedehands boeken?

A: Nee.

V: Koopt Athenaeum tweedehands boeken in?

A: Nee.

 

Naar boven

Frequently asked questions

Q: I have a question about my order, how can I contact you?

A: If you cannot find the answer to your question here, please send us an email at helpdesk@athenaeum.nl or reach us at 020 530 17 47 (during office hours).

Q: Why can I not find the reading list for my program?

A: We compile our reading lists in collaboration with your program. If your list is not available on our website this either means that we have not yet received enough information from your program, or are still verifying that all the books on the list are in fact available for ordering. We check and publish lists within days of their definitive approval by their program. The best thing to do is simply to try again later.

Q: Some of my courses are not on the reading list. What does this mean?

A: This means that you do not require any books for this course (or that the books for this course will become available later in the year). The current reading list contains all the titles you will need to begin your year.

Q: Do I need all the books on the reading list?

A: Yes, unless we explicitly mention that the book is a recommended title. In that case it is up to you to purchase the book or not.

Q: Do I need to buy all books at once?

A: You do not have to buy all books at once, but your program does recommend it. Having all your textbooks in possession at the beginning of the semester makes it easier to make a good start.

Q: One of the textbooks on my reading list is an e-book. Why is this, and how does it work?

A: Sometimes reading lists contain e-books. This means that you can choose between a paper copy or the e-version, that this is the only available edition of the title, or that your program wants you to use the e-book. You can recognize an e-book on the list by the e-icon. We also explicitly mention in the title of the book that it is an e-book.

Upon completion of your order, your e-books will immediately be made available to the account you created during the ordering process. You will find your login and password for that account in our confirmation email. If you use these to login at hbo.athenaeum.nl you will find your e-book(s) under the tab e-books of your bookshelf. For technical support see the general FAQ’s at www.athenaeum.nl.

Please note that e-books are not returnable or refundable.

Q: When can I order my books for a new term or semester?

A: The first semester (i.e. terms 1 and 2 at the HvA, terms 1 through 3 at UvA) starts in September and runs till February. This means you will require the relevant textbooks soon after the start of the school year. We usually make these available for ordering in the course of June. The second semester (i.e. terms 3 and 4 at the HvA, terms 4 through 6 at UvA) starts in February and runs till the summer holiday. We make the titles for that semester available for ordering in the course of December.

Q: I selected the books on my reading list, but because one title appears more than once I worry that I will receive more than one copy of this book. How does this work?

A: Sometimes you need one and the same textbook for several courses. If you choose “select entire list” doubles will be filtered out automatically and only one copy of each title will be added to your cart.

Q: I understand that, because I am a student, I can apply for a discount on my textbooks, how does this work?

A: Athenaeum Booksellers offers students enrolled at a government-recognized university or school the maximum 5% discount allowed under Dutch law (applies only of two or more prescribed titles in the same language that are purchased together). Bring your student card or proof of enrolment when you come to our store to purchase your books, and we will subtract the discount from the total amount due. In case of home delivery, download, fill out and send in your discount form. We will reimburse the discount.

Q: How much does it cost to have my books delivered to me?

A: This depends on the size of your order:

  • For parcels with a value up to € 50,- the postage is € 2,50.
  • For parcels with a value between € 50,- and € 200,- the postage is € 5,-.
  • For parcels with a value between € 200,- and € 500,- the postage is € 7,50.
  • For parcels with a value higher than € 500,- the postage is € 10,-.

Q: How do I pay?

A: Online your options are iDeal or Mastercard/Visa. In our stores these are cash (except in our shop at the DML), debit card, Mastercard/Visa, or book or tourist vouchers.

Q: Can I pay in instalments?

A: No, although paying by credit card does imply a certain degree of payment in instalments.

Q: Over the summer, I ordered a book it turns out I don’t need. What do I do now?

A: If you did not let us know beforehand you will not need the book, you will have taken delivery of it along with the other titles. If this is the case, we are pleased to offer you an extension on our return policy, allowing you to return it to one of our stores (see below) up until October 1. Please do bring proof of purchase (a receipt or invoice), and make sure that the book is in pristine condition. Upon return, you will receive an Athenaeum voucher of unlimited validity. Please note that this return policy only applies to textbooks ordered during the summer holiday. Beyond that our regular return policy applies.

Q: My employer covers the expenses I make for my studies, can you arrange for an invoice for my textbooks to be sent to him/her directly?

A: We can, but we do need a written declaration from your employer that he will cover these expenses. This declaration can be faxed to us at 020 638 49 01, or scanned and emailed to helpdesk@athenaeum.nl. Upon receival, we will invoice your employer. As soon we have taken payment of the amount due, we will contact you to discuss your order and its delivery.

Q: Does Athenaeum sell second hand books?

A: No.

Q: Does Athenaeum acquire second hand books?

V: No.

To the top of the page

MINDBUSZEUS2 : athenaeum