Recensie: Jonathan Israel - Spinoza: Life and Legacy | 'Een waardevolle biografie'

08 augustus 2023 , door Helen Westerik
| | |

Jonathan I. Israel is een van de belangrijkste historici op het gebied van de verlichting en de Nederlandse geschiedenis. Eerder schreef hij vier boeken over de verlichting en een magistrale geschiedenis van de Nederlandse Republiek. Nu dus een biografie over een van de invloedrijkste filosofen ooit, én een grondlegger van de verlichting, Baruch Spinoza. Met ruim 1200 bladzijden en zo'n 60 bladzijden aan bibliografie, is het een imposant werk waarin Israel diep ingaat op Spinoza's leven, vrienden, netwerk en werk. Met name Spinoza's invloed in zijn eigen tijd en direct na zijn dood komen uitvoerig aan bod. Weinig historici zijn zo goed ingevoerd in de zeventiende eeuw en de (vroege) verlichting als Israel. Live and Legacy is een waardevolle biografie dus!

Waarom juist Spinoza? Omdat zijn invloed lang niet op waarde is geschat. Na Spinoza’s dood werd actief geprobeerd om zijn nalatenschap uit te wissen, in heel Europa werd het intellectuele publiek ontmoedigd en zelfs verboden om zijn werk te lezen. Lang werd gedacht dat die ban effect had. Jonathan Israel laat zien dat het tegendeel het geval is. Spinoza’s gedachtengoed was voor tal van denkers die vlak na hem kwamen uiterst waardevol. Zijn invloed op de filosofie, bijbelkritiek en politieke theorie is fundamenteel. En toch is er over Spinoza’s leven erg weinig geschreven. Hoe zag zijn familieleven eruit? Wie waren zijn vrienden? Met welke tijdgenoten correspondeerde hij? Hoe voorzag hij in zijn levensonderhoud? Jonathan Israel scheidt mythes van feiten en laat zien waarom Spinoza zoveel volgelingen én vijanden had. Daarnaast biedt hij een waardevolle nieuwe inkijk in het intellectuele leven in de zeventiende eeuwse Republiek.

Helen Westerik is boekverkoper filosofie bij Athenaeum Boekhandel in Amsterdam. Haar leestips vind je op onze pagina filosofieboeken.