Jenny Offill, H.M. van den Brink, Mieke Bal (het recensieoverzicht van de week van 5 februari 2020)

10 februari 2020
| | | | | | | | | | | | | | | | | | |

Onze wekelijkse samenvatting van de recensies in kranten en tijdschriften, met aandacht voor Babs Gons, Nico Keuning, Herman Pleij, Patrick Modiano (Trouw), Ischa Meijer, Jan Brokken, Bas Heijne (de Volkskrant), Milan Kundera, Christine Otten, Jenny Offill (Het Parool), Elizabeth Day, Marion Turner, Geir Gulliksen, Téa Obreht (NRC Handelsblad), Jean Genet, Maarten van der Graaff, H.M. van den Brink, Mieke Bal (De Groene Amsterdammer).

Oudere afleveringen van deze rubriek zijn te raadplegen in ons archief. Tussen rechte haken staan de redactionele items op Athenaeum.nl.

 

In de rubriek 'Ik heb een droom': K. Schippers over de dromen in Andermans wegen [fragment] ('Mensen krijgen wel waar voor hun geld hè?'), en Janita Monna in gesprek met Babs Gons, die voor het Boekenweekthema ('Rebellen en Dwarsdenkers') een gedicht schreef. 'De eerste keer dat ik een tekst voor publiek doe, ben ik zenuwachtig. Een nieuw gedicht moet ingereden worden, net als een nieuwe auto. Mijn lichaam moet het zich eigen maken. Na zo'n try-out pas ik een tekst nog weleens aan, door reacties van het publiek of doordat ikzelf merk dat regels nog niet lekker lopen,' zegt de spokenword-artiest en samensteller van Hardop [fragment].

Rob Schouten dan, over Nico Keunings Brakmanbiografie Een ongeneeslijk heimwee [fragment], 'een biografie die zich net zo makkelijk laat lezen als een gids door Brakmans werk en waarin de feiten achter al die meeslepende verbeeldingen van Brakman helaas toch ook een beetje schuilgaan'. Want ja: 'Ook bij Keuning blijft Brakman een raadsel, een beeld dat van nu af aan bevestigd wordt door de talloze voorbeelden uit zijn leven die de biograaf weet aan te voeren.' En Paul van der Steen over Herman Pleijs Oefeningen in genot. Liefde en lust in de late Middeleeuwen [fragment]: 'Het enthousiasme van Pleij is tegelijkertijd zijn kracht en zijn zwakte. Het draagt bij aan de rijkheid aan bronnen die hij kan presenteren en werkt door in zijn manier van vertellen. [...] Soms maakt Pleij's breedsprakigheid dat de lijn in het verhaal uit zicht verdwijnt.'

Maar het boek van de week is Patrick Modiano's Onzichtbare inkt [onze recensie]. Berthold van Maris schrijft: 'Dit vreemde minimalistische gegeven - man raakt in de ban van een vrouw die hij nooit ontmoet heeft en over wie hij bijna niets weet - wordt door Modiano briljant uitgewerkt.'

Plus kortere stukken over de boeken van Ayelet Gundar-Goshen, Jon McGregor, Peter Buurman [fragment], Dietrich Bonhoeffer, Mari Katayama en Lida Dijkstra.

De recensies van Trouw verschijnen elke zaterdag in Letter en Geest, en zijn voor abonnees te raadplegen op trouw.nlTrouw is te koop bij het Nieuwscentrum. 

Jenny Offill, H.M. van den Brink, Mieke Bal (het recensieoverzicht van de week van 5 februari 2020)

Delen op

€ 20,00

In de Volkskrant een beschouwing van Onno Blom over Ischa Meijer, de door Ronit Palache samengestelde Ik heb niets tegen antisemieten, ik lééf ervan [presentatie | evenement] en Meijers eigen boeken. 'Lang niet al Ischa's literaire werk is even goed. Veel lijkt te haastig te zijn opgetekend, als stukken die hij van zich afgooide op de vlucht. Zijn columns en toneelteksten zijn nogal eens larmoyant, egomaan, schreeuwerig - precies zoals hij was in het theater van zijn leven. Ischa was geen stilistisch wonder.'

Sander Pleij interviewde Jan Brokken over zijn nieuwe boek Stedevaart [fragment]. 'Ik hou ervan de poëzie te zoeken in concrete beschrijvingen en onverwachte observaties. Een prachtige landschapsbeschrijving interesseert me niet. Wat ik mooi vind, is concreet.'

Dan de recensies:

  • Marjan Slob las Mens/onmens van Bas Heijne. 'Heijne spoort ons, geloof ik, aan om – Jezus indachtig – contact te zoeken met mensen met wie we (nog) niet veel delen en die we (nog) niet begrijpen. En om erop te vertrouwen dat dit contact waardevol zal blijken te zijn.'
  • Een heel stabiel genie van Philip Rucker en Carol Leonnig wordt besproken door Bert Lanting. 'Veel nieuwe onthullingen bevat Een heel stabiel genie niet, maar het geeft wel een goed beeld van de aftakeling van het Witte Huis nu Mattis, Kelly, McMaster en andere zwaargewichten het veld hebben moeten ruimen en Trump zich vooral heeft omringd met ja-knikkers.'
  • Hans Wansink over Pessimisme is voor losers van Kees van Lede en Joris Luyendijk: 'De brieven zijn van meet af aan bedoeld voor publicatie. De heren schrijven elkaar uitgebreid, met geruime tussenpozen. Het is een beschaafde conversatie van gelijkgezinden, zonder dat het komt tot baanbrekende inzichten of intieme blikken in de keukens van het grootbedrijf.'

Verder minibesprekingen van onder andere Julia Decks Een huis dat van ons is [onze recensie] ('Hoe Julia Deck haar lezers steeds op het verkeerde been zet, de spanning opvoert, hedendaagse grootsteedse ongemakken als uitgangspunt neemt en daar ijzersterke literatuur van maakt - dat is tamelijk briljant.'), Paulien Bakkers Wat volgt op een vergissing ('Zonder enig oordeel te geven, laat Bakker knap zien hoe jongens als Omar geloven dat IS hun vertrapte wereld kan redden.'), Anjet Daanjes De herinnerde soldaat ('Een buitenissig liefdesverhaal dat om veel tijd en geduld vraagt.') en Lida Dijkstra's Het beest met de kracht van tien paarden ('Zo is Het beest met de kracht van tien paarden het intelligente, spannende tienerboek geworden dat het hoort te zijn. Natuurlijk met een draad als leeslint.').

De boekrecensies van de Volkskrant verschijnen elke zaterdag, en zijn te raadplegen op Volkskrant.nl/boeken - een selectie is slechts voor abonnees toegankelijk. De Volkskrant is te koop bij het Nieuwscentrum.

In Het Parool Marij de Wit over het 35-jarige jubileum van de vertaling van Milan Kundera's roman De ondraaglijke lichtheid van het bestaan. 'De ondraaglijke lichtheid van het bestaan is daardoor, ook 35 jaar na publicatie, nog altijd perfect in balans.'

Maarten Moll ging in gesprek met Christine Otten over haar nieuwe roman Een van ons. 'Dat is je taak als romanschrijver, dat je probeert je voor te stellen hoe het is iemand anders te zijn.'

Recensies:

  • Dirk-Jan Arensman over Jenny Offills Weersverwachting [fragment]: 'Soms aforistisch van toon, vaak doortrokken van subtiele (galgen)humor en schijnbaar steeds voortgestuwd door de nerveuze energie van een overvol leven. Klinkt chaotisch? In Weersverwachting blijkt 't het perfecte literaire voertuig voor een verwarde geest in verwarrende tijden.'
  • De markies van Eveline Rethmeier wordt besproken door Peter de Brock. 'De markies is een goed geschreven verhaal, over de onwaarschijnlijke geschiedenis van een kolonie die nooit heeft bestaan.'
  • Roelof ten Napels In het vlees werd gelezen door Marjolijn de Cocq [fragment | onze recensie]. 'Ten Napels sonnetten zijn doordrenkt van een intellectueel, filosofisch én doorvoeld lijden (dat bijna gelijk is aan liefhebben).'
  • Ook Isabel Allendes Bloemblad van zee [fragment]wordt besproken door De Cocq. 'Allendes geschiedschrijving is de stuwende kracht van Bloemblad van zee; met de vluchtelingenstromen, dichte grenzen en mensonterende kampen van toen houdt ze het heden een spiegel voor.'

De boekrecensies van Het Parool verschijnen elke zaterdag. Het Parool is te koop bij het Nieuwscentrum.

 'Dat is uniek aan de kunstvorm die de roman is. Vanuit verzonnene toont zich een klare, ingekookte vorm van waarheid.' Judith Eiselin in gesprek met Elizabeth Day over Durf te falen.

Dan recensies:

  • 'In haar spectaculaire nieuwe biografie van Chaucer haalt de Britse academica Marion Turner (van wie we na dit meesterwerk nog veel gaan horen) deze passage uit de House of Fame naar voren om te laten zien dat Chaucer, die geldt als de aartsvader van de Engelse literatuur, niet alleen zo aantrekkelijk is vanwege de bonte diversiteit aan stemmen en perspectieven in zijn werk [...].' David Rijser over Marion Turners Chaucer.
  • Roos van Rijswijk las Weersverwachting van Jenny Offill [fragment]. 'Je zou het als verfrissend, of met wat goede wil en voor bepaalde mensen,"confronterend" kunnen beschouwen om die grootse ellende eens als "terloops" gepresenteerd te zien, maar meer dan verfrissend kun je het pijnlijk noemen.'
  • H.M. van den Brinks Aurora schrijft werd gelezen door Thomas de Veen [fragment]. 'Hij beweegt in zijn literatuur naar waar het hem werkelijk om draait: dat wat de tijd en ruimte overstijgt, de illusoire kracht van literair schrijven.'
  • Shira Keller over Geir Gulliksens Kijk ons nu eens [fragment]: 'Zijn boodschap: laten we van onszelf geen heldenrol verlangen. Laten we onszelf niet kwellen met het streven naar een louterende catharsis. Laten we daarentegen proberen compassie op te brengen voor ons eigen gestuntel. Het echte leven is nu eenmaal rommelig.'
  • Auke Hulst in zijn vier-bollen-recensie van Téa Obrehts Achterland [fragment]: 'De wijze waarop Obreht de lijnen samenbrengt, getuigt van meesterschap. Zoals er ook stilistisch veel te beleven valt in deze roman. Obrehts oog voor historisch detail is uitmuntend, haar tekening van het landschap episch, en de wijze waarop ze in een paar penseelstreken personages oproept is jaloersmakend.'
  • Ook Stedevaart van Jan Brokken wordt besproken, door Jeroen van der Kris [fragment]. 'Jan Brokken heeft het voordeel van een lange schrijverscarriere, waardoor hij soms kan putten uit oude interviews. Soms ook zoekt hij nieuwe gesprekspartners. En soms is hij vooral zelf aan het woord. Het resultaat is een beetje een ratjetoe.'
  • Ten slotte las René van Stipriaan Stadsburgers van Maarten Prak. 'Verfrissend, een historicus die het archiefonderzoek naar voorbije eeuwen wil laten renderen voor het eigentijdse politieke debat. Het is jammer dat Prak zichzelf zo weinig ruimte gunt [...] om de parallel naar het heden door te trekken, want zijn visie is onorthodox, al rijmt ze aardig met de recente politieke herwaardering van de stadsregio.'

De boekrecensies van NRC Handelsblad verschijnen elke vrijdag in Boeken, en zijn voor abonnees te raadplegen op Nrc.nl. NRC Handelsblad is te koop bij het Nieuwscentrum.

Durf te falen | Elizabeth Day | 9789026347733
€ 20,99
Weersverwachting | Jenny Offill | 9789044543377
€ 20,00
Kijk ons nu eens | Geir Gulliksen | 9789026347719
€ 23,99
Achterland | Téa Obreht | 9789056726454
€ 24,99
Stedevaart | Jan Brokken | 9789045040141
€ 29,99
Stadsburgers | Maarten Prak | 9789044641417
€ 29,99
Durf te falen | Elizabeth Day | 9789026347740
€ 12,99
Durf te falen | Elizabeth Day | 9789049807832
€ 13,99
How to fail | Elizabeth Day | 9780008327354
€ 13,95
Weersverwachting | Jenny Offill | 9789044543339
€ 11,99
Kijk ons nu eens | Geir Gulliksen | 9789026347726
€ 12,99
Achterland | Téa Obreht | 9789044978469
€ 13,99
Stedevaart | Jan Brokken | 9789045040158
€ 14,99

In De Groene Amsterdammer deze week: Kiki Coumans over haar vertaling van Jean Genets Dagboek van een dief [onze recensie]. 'Dagboek van een dief, zoals de onlangs verschenen nieuwe vertaling van mijn hand heet, is behalve dat "heerlijke flikkerboek" een verslag van het zwervende leven van Genet door Europa in de jaren dertig, geschreven in rauwe en poëtische taal.'

Nederland in stukken van Maarten van der Graaff werd besproken door Alfred Schaffer [fragment]. 'Wat is er niet allemaal mogelijk in de poëzie, als je de gebaande paden durft te verlaten én echt iets te zeggen hebt. Hier is iets groots verricht.'

Lodewijk Verduin over H.M. van den Brinks Aurora schrijft [fragment]: '[...] bij het einde aangekomen is het absoluut helder wat Van den Brink heeft willen doen: een onwaarschijnlijke liefde beschrijven, een open plek in een schrijversbiografie vullen met de verbeelding.'

Ten slotte Kees 't Hart over Het geel van Proust door Mieke Bal. 'Alles goed en wel, haar boek barst van de prikkelende analyses. Ze daagt uit, ze is regelmatig duister, dat dus wel, ze provoceert ("zo kan-ie wel weer, Bal", zette ik dan in de kantlijn).'

De Groene Amsterdammer is elke woensdag al te koop bij het Nieuwscentrum. Athenaeum Boekhandel verzorgt de boekverkoop voor de website van De Groene

MINDBOOKSATH : athenaeum